top of page

Veelgestelde vragen over copywriting

Ik krijg regelmatig dezelfde vragen over mijn job. Wat is dat, een copywriter? Wanneer heb je er een nodig? Hoe verloopt een copywritingproces? Wat kost een copywriter per uur? Ik heb de populairste vragen bij elkaar gezet. Mét een antwoord.

DSCF7589_sfeer.jpg

Wat doet een copywriter?

Een copywriter schrijft teksten die jouw klant overtuigen om tot actie over te gaan. Een copywriter schrijft uitgesproken doelgericht: koop dit product, schrijf u in, weet dat, mail ons, surf naar, enzovoort.

 

Onthou twee dingen. Eén: de boodschap gaat niet alleen over verkopen, maar ook over informeren, verbinden, aanzetten tot een administratief klusje en informatie delen. Twee: er staan geen uitroeptekens. De tekstschrijver brult niet. Hij legt uit en vertelt. Met een likje creativiteit, zodat jouw klant geboeid verder leest.

 

Conclusie: een copywriter is geen marktkramer. Al kan hij er heel wat van opsteken. Mijn groenteboer op de markt: “Wettal wa ge ga eten vanavond madam? 'k Zal het oe zegge: asphaaaarges! Kleer in 10 minuten, gezond en goe veur de lijn. Recht uit mijnen hof. 4 euro ’t pak, 10 euro voor 3 pakken. Komt ze maar halen”. Wij nerdy marketeers denken dan: krachtige USP's, duidelijke CTA, 10 op 10. Oftewel: de marktkramer zette alle troeven van zijn product in de verf en spoorde aan tot een duidelijk actie.

Wanneer heb ik een copywriter nodig?

Roep in drie gevallen een freelance copywriter to the rescue voor je bedrijfsteksten:

1. als je in tijdsnood zit

2. als je geen inspiratie hebt

3. als je het allemaal wel weet maar niet op papier kan zetten

 

Copywriters zijn experts in rake teksten schrijven, en kennen de trucjes van het vak. Ze hebben ook een frisse blik op jouw bedrijf, product en boodschap. Plus: ze nemen de deadlinestress weg. Ze zijn dus jouw ideale back-upplan.

 

Moest copywriting niet bestaan, ik zou het meteen uitvinden.

Hoeveel kost een copywriter?

Sommige copywriters werken met een tarief per woord of per teken, anderen rekenen een uurtarief aan.

 

Ik vind een uurtarief voor copywriting het duidelijkst, voor de klant én voor mezelf. Voor grote projecten stel ik graag een projecttarief voor de schrijfopdracht voor.

 

Hoe dan ook, met een freelance copywriter krijg je gegarandeerd een eerlijke prijs. Want je schakelt hem in, en je schakelt hem weer uit. Je betaalt dus exact wanneer je hem nodig hebt: op piekmomenten, bij urgenties of tijdens vakanties. Geen ingewikkelde contracten, wel flexibel en makkelijk inzetbaar. Voor een budget dat je vooraf met hem of haar bespreekt.

Wil je een schatting van wat jouw project kost? Vraag een offerte aan, zonder verplichting.

Hoe controleer ik mijn budget?

Voor grotere projecten, waarvan het concept nog niet helemaal vast staat, is het meestal moeilijk een budget tot op de euro nauwkeurig in te schatten.

 

Toch wil je zeker zijn dat het budget van de schrijfopdracht niet ontspoort. Daarom ontvang je tussentijds een stand van zaken, met een gedetailleerde lijst van wat er die dag gedaan is, hoeveel tijd het heeft gekost, en hoe ver het budget is opgeschoten.

 

Loopt de planning wat uit, dan merken we dat tijdig op, en zoeken we een oplossing. Geen verrassingen op de eindfactuur!

Hoe verloopt een copywritingopdracht?

Jouw teksten is klaar goed voor publicatie in 4 stappen:

1. de briefing

Je vertelt me het wat-waar-hoe over je  schrijfopdracht: je kernboodschappen, het format, de stijl, het doelpubliek.

2. de offerte

Je ontvangt een offerte met een tijd- en prijsinschatting. Voor de prijsofferte kijk ik naar twee zaken:

- Hoe lang heb ik nodig om je boodschap, product of dienst en klanten te leren kennen? (briefings, research, overlegmomenten)

- Hoe lang heb ik nodig om de tekst te schrijven (schrijf- en correctietijd)?

Benieuwd wat jouw project kost? Vraag een offerte aan, zonder verplichting.

3. tussentijdse updates

Je krijgt tussentijdse updates over de stand van je copywritingproject, zodat je perfect op de hoogte bent van de voortgang van je project. Plus: je kan de evolutie van het budget mee opvolgen. Geen verrassingen!

 

4. de correctieronde

Van zodra er een deel is afgewerkt, zit het in je mailbox. Zo spelen we kort op de bal: jij geeft je feedback, ik hou er meteen rekening mee in de volgende teksten. Correctierondes zijn gratis, tenzij de briefing fundamenteel veranderd is.

Hoe lang zo'n copywritingproject duurt? Soms een dag, soms een week, soms een maand. En soms nog langer. Dat hangt van veel factoren af. Ik maak naast een budget ook een tijdsinschatting op.

Schrijft een copywriter ook korte teksten?

Zeker. Je kan me inschakelen voor projecten die al een hele tijd liggen te wachten, en ook voor kleine spoedopdrachtjes die er tussendoor komen. Denk maar aan social media posts of SEO-optimalisatie van je webteksten.

Doe je alleen financiele copywriting?

Financiële copywriting is mijn specialiteit. Teksten voor banken en vermogensbeheerders dus. Logisch, ik heb twintig jaar bankervaring achter de kiezen. Ik ben dus thuis in onderwerpen als de beurs, beleggingen, vermogensbeheer en financiële planning. 

 

En voor de rest? Ik schrijf over van alles en nog wat: vastgoedinvesteringen, duurzame energie, robots in de zorg, infrastructuurfinancieringen, maar ook over tomaten, horloges, apps, files, goede doelen en kinderkleding. En weet je wat zo heerlijk is? Ik vind het allemaal reusachtig boeiend. Dat is niet gelogen.

 

Ben ik dan expert in al die zaken? Nee, maar jij wel. En met jouw grondige briefing en wat stevige research, kom ik al een heel eind.

Wat voor soort teksten schrijf je?

Ik schrijf teksten voor:

  • je klanten online en offline: teksten voor websites, SEO-optimalisaties, blogs, scripts voor video's, nieuwsbrieven, sociale media en voor brochures, leaflets, mailings, uitnodigingen

  • je werknemers: teksten voor nieuwsbrieven, intranet, presentaties

  • je bedrijf in de krant: persberichten, kernboodschappen

Jij weet toch niet alles. Hoe kan je dan teksten schrijven over alles?

Klopt, ik weet lang niet alles. Ik ben financieel geschoold. Over financiële onderwerpen weet ik dus wel een en ander.

 

Over andere zaken weet ik minder. Toch kan ik ook de teksten van jouw bedrijf met kennis van zaken schrijven, want ik informeer me grondig op basis van jouw briefing, informatie op jouw website én die van de concurrentie of de sector, research op het internet

 

Bovendien: ik weet het allemaal graag. Ik vraag dus door, tot ik het snap. Je bent gewaarschuwd!

Sterke copy nodig voor jouw bedrijf? eva.noels@gmail.com  |  0472  760  754
 

bottom of page